الإصلاح الجذري: الأخلاقيات الإسلامية والتحرر
طارق رمضان
Tariq Ramadan has
emerged as one of the foremost voices of reformist Islam in the West,
notable for urging his fellow Muslims to participate fully in the civil
life of the Western societies in which they live. In this new book,
Ramadan addresses Muslim societies and communities everywhere with a
bold call for radical reform. He challenges those who argue defensively
that reform is a dangerous and foreign deviation, and a betrayal of the
faith. Authentic reform, he says, has always been grounded in Islam's
textual sources, spiritual objectives, and intellectual traditions. But
the reformist movements that are based on renewed reading of textual
sources while using traditional methodologies and categories have
achieved only adaptive responses to the crisis facing a globalizing
world. Such readings, Ramadan argues, have reached the limits of their
usefulness.
Ramadan calls for a radical reform that goes beyond adaptation to envision bold and creative solutions to transform the present and the future of our societies. This new approach interrogates the historically established sources, categories, higher objectives, tools, and methodologies of Islamic law and jurisprudence, and the authority this traditional geography of knowledge has granted to textual scholars. He proposes a new geography which redefines the sources and the spiritual and ethical objectives of the law creating room for the authority of scholars of the social and hard sciences. This will equip this transformative reform with the spiritual, ethical, social and scientific knowledge necessary to address contemporary challenges. Ramadan argues that radical reform demands not only the equal contributions of scholars of both the text and the context, but the critical engagement and creative imagination of the Muslim masses. This proposal for radical reform dramatically shifts the center of gravity of authority. It is bound to provoke controversy and spark debate among Muslims and non-Muslims alike.
Ramadan calls for a radical reform that goes beyond adaptation to envision bold and creative solutions to transform the present and the future of our societies. This new approach interrogates the historically established sources, categories, higher objectives, tools, and methodologies of Islamic law and jurisprudence, and the authority this traditional geography of knowledge has granted to textual scholars. He proposes a new geography which redefines the sources and the spiritual and ethical objectives of the law creating room for the authority of scholars of the social and hard sciences. This will equip this transformative reform with the spiritual, ethical, social and scientific knowledge necessary to address contemporary challenges. Ramadan argues that radical reform demands not only the equal contributions of scholars of both the text and the context, but the critical engagement and creative imagination of the Muslim masses. This proposal for radical reform dramatically shifts the center of gravity of authority. It is bound to provoke controversy and spark debate among Muslims and non-Muslims alike.
يخاطب طارق رمضان، في
كتابه هذا المجتمعات الإسلامية في الشرق والغرب على السواء، ويدعوهم إلى
إصلاح جذري قائم على التحول، ومتسلّح بالوسائل الروحية والفكرية والعلمية
للتعامل مع الواقع، والإبحار في ميادين المعرفة كافة، استعداداً لمواجهة
التحديات الاجتماعية والسياسية والفلسفية والأخلاقية.
وفي هذا الصدد، يقترح طارق رمضان ثلاث أطروحات: الأولى، إعادة النظر في طبيعة الإصلاح، والتكيف مع تطور المجتمعات والعلوم والعالم بغية الوصول إلى التغيير الجذري المنشود. الثانية، إعادة النظر في جغرافية أصول الفقه ومصادره وتصنيفاته، والعمل على دمج المعارف الإنسانية والأخلاق التطبيقية، التي يمكن من خلالها تحديد الغايات السامية والأهداف العليا للإسلام. أما الثالثة، فهي العمل على تحقيق الانسجام بين علماء النصوص وعلماء الواقع من خلال الرسم الدقيق للكفاءات والتخصصات والأدوار المنوطة بهم في مختلف المجالات
وفي هذا الصدد، يقترح طارق رمضان ثلاث أطروحات: الأولى، إعادة النظر في طبيعة الإصلاح، والتكيف مع تطور المجتمعات والعلوم والعالم بغية الوصول إلى التغيير الجذري المنشود. الثانية، إعادة النظر في جغرافية أصول الفقه ومصادره وتصنيفاته، والعمل على دمج المعارف الإنسانية والأخلاق التطبيقية، التي يمكن من خلالها تحديد الغايات السامية والأهداف العليا للإسلام. أما الثالثة، فهي العمل على تحقيق الانسجام بين علماء النصوص وعلماء الواقع من خلال الرسم الدقيق للكفاءات والتخصصات والأدوار المنوطة بهم في مختلف المجالات
صفحة الكتاب على goodreads
يقول القراء
In
this book, Tariq Ramadan calls for a radical reform in Islamic
Jurisprudence; a reform at the level of fundamentals rather than at the
level of Ahkam. "Transformational reform not adaptation reform" he says.
The main idea he presents is that there are two revealed books not one: The Quran and the book of the universe, and that the second book should be given more weight and its scholars should be on an equal footing with the "scholars of the texts". "The center of gravity" according to Ramadan should be moved from the scholars of the texts to be between them and the scholars of the book of the universe; i.e. the scientists, physicists, sociologists, psychologists, etc.
The book begins with a presentation of how Ramadan thinks reform should occur and then goes into a detailed discussion of "case studies" of issues that badly need reform like education, women, arts, etc.
I found the book interesting and brave. I have always thought that we need a reform at the level of the fundamentals of Fiqh, however, I do not much agree with how Ramadan thinks this reform should occur.
I found the line between Islamic thought and Islamic law blurred in the ideas he presented; whereas I think that it should be crisp and clear.
I also found the presentation very long and repetitive. I found myself flipping through several of the pages as they seemed to me a repetition of what was said before.
In short, I enjoyed challenging my mind with the ideas of the book, but I did not enjoy the long and repetitive writing style
The main idea he presents is that there are two revealed books not one: The Quran and the book of the universe, and that the second book should be given more weight and its scholars should be on an equal footing with the "scholars of the texts". "The center of gravity" according to Ramadan should be moved from the scholars of the texts to be between them and the scholars of the book of the universe; i.e. the scientists, physicists, sociologists, psychologists, etc.
The book begins with a presentation of how Ramadan thinks reform should occur and then goes into a detailed discussion of "case studies" of issues that badly need reform like education, women, arts, etc.
I found the book interesting and brave. I have always thought that we need a reform at the level of the fundamentals of Fiqh, however, I do not much agree with how Ramadan thinks this reform should occur.
I found the line between Islamic thought and Islamic law blurred in the ideas he presented; whereas I think that it should be crisp and clear.
I also found the presentation very long and repetitive. I found myself flipping through several of the pages as they seemed to me a repetition of what was said before.
In short, I enjoyed challenging my mind with the ideas of the book, but I did not enjoy the long and repetitive writing style
كتاب يستحق قراءة سريعة ثانية ..
أنا جربت طريقة في التعامل مع هذا الكتاب .. اللي هي تحديد هدف من القراءة ..
وكانَ الإصلاح الجذري كتابًا جذريًا في التعامل مع أهدافي ..
الأهداف كانت : - التعرف على طارق رمضان .. وعلى آرائه أكثر
- الاستفادة من الخلفية التاريخية لمدارس الفقه الإسلامي التي ذكرها في مقدمة الكتاب
- رؤيته وحديثه عن الفن والثقافة
والأهداف أثناء القراءة كانت :
- وجهة نظره في مفهوم العلم والعلماء
- فلسفته في مصادر التشريع
- الآراء في : قضايا المرأة, الأسرة, البيئة ..
- والتحولي والتكيفي فيما ذكره من كتابه؛ والمفهومين عمومًا
- ولامس من قلبي ونفسي ما لامس من دعوته عن نبذ المادية .. والاستغلال للناس عمومًا
***
الكتاب يتحدث عن إصلاحٍ جذري في التعامل مع الدين .. كانت الجذرية في تعامله مع مصادر التشريع .. وكليات الشريعة الأساسية : حيث ناقش إضافة الصالح العام إلى مصادر التشريع مع المصادر النصية .. مما يتيح الفرصة لعلماء المجالات الأخرى بإضافة إضافاتٍ واضحة في حياة المسلم ..
وبعد أن تتنقل في البراهين المنطقية والقضايا التي تطرأ على هذا التحول الجذري ..
يبدأ طارق رمضان في دراسة الحالات ..
ما أهمني منها موضوع الفنون والثقافة ..
***
الميزة .. وبعد نقاش ودردشة بسيطة مع الحبيب طارق المبارك ..
أن هذه الثورية مفيدة للمسلمين في الأقليات الإسلامية .. إن أردنا تطبيقًا حاليًا للفكرة ..
ومفيد للدولة المدنية ككل ..
أستطيع أن أقول أن هذه التغيرات الجذرية ستكون نتيجة .. الوعي الذي تحمله الأجيال .. وزيادته
والتغيرات ستكون؛ الفرق في هذا الكتاب .. هل ستكون جذرية أم تكييفية .. عامل سرعة الاستجابة والفعل .. أساسي هنا.
التحميل
فى انتظار النسخة الالكترونية
الشراء
او
-*-*-*-
كتب مشابهة
-*-*-*-
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق